Cazanele sunt un sector din defileul Dunării la trecerea prin Munții Carpați. Au o lungime de circa 9 km. În unele locuri Dunărea se îngustează până la 230 m, îngreunând navigația. Fluviul este mărginit de pereți verticali, stâncoși. Adâncimi maxime de circa 75 m. În sectorul Cazanelor, viteza de scurgere a apei depășește 5 m/s.

Cazanele Mari au o lungime de aproximativ 4 km, încadrându-se între masivele Ciucarul Mare (pe teritoriul României) și Veliki Strbac (Serbia).

La baza peretelui de calcar ce flanchează această porțiune a Cazanelor Mari există două cavități: peșterile Gura Ponicovei și Veterani.

Cazanele Mici se întind pe o lungime de aproximativ 3 km, fiind poziționate între masivele Ciucarul Mic (România) și Mali Strbac (Serbia)

Cazanele Dunării și masivele Ciucarul Mare / Ciucarul Mic fac parte din Parcul Natural Porțile de Fier.

Aproape de golful Mraconia, se poate observa, săpat în stâncă, chipul lui Decebal, statuia lui Decebal având dimensiunile 55 m – înălțime și 25 m – lățime.

Una dintre cele mai frumoase călătorii pentru a savura frumusețea Dunării la Cazane este cu vaporașul.

Dunărea este al doilea fluviu ca lungime din Europa.

Are un curs de apa de 2860 km din care 1075 km sunt pe teritoriul României.

Zona turistica Cazanele Dunarii

Dunărea intră în țară pe la Baziaș și se varsă în Marea Neagră prin cele trei brațe Sulina, Chilia și Sfântul Gheorghe formând la vărsare Delta Dunării.

Străbate 10 țări și patru capitale europene.

Clisura Dunării – Parcul Natural Porțile de Fier

Zona turistică Clisura Dunării cuprinde cel mai lung defileu din Europa – Defileul Dunării care are 135 km.

Defileul începe de la Baziaș și se termină la barajul de acumulare „Porțile de fier”. Toată zona face parte din Parcul Natural Porțile de Fier. Între Eșelnița și Plavișevița, Dunărea a creat locul cu cea mai mare atractie turistica: Cazanele Dunarii.

Cazanele Mari ale Dunarii – Parcul Natural Porțile de Fier

Zona cuprinde două orașe port de unde se pot lua ambarcațiuni pentru a face plimbări pe Dunăre. Din orașul port Moldova Nouă se fac excursii pe Clisura de Sus iar din orașul port Orșova se organizează călătorii pe Clisura de jos.[

Pornind de la Orșova cu vaporașul pe fluviul Dunarea se vor vizita: Cazanele Mari, Statuia lui Decebal, placa Tabula Traiana și Mănăstirea Mraconia.

Cazanele Mari și Cazanele Mici se întind pe circa 9 km, între localitățile Plavișevița și Eșelnița. Acestea sunt despărțite între ele de Golful Dubova.

Tabula Traiana – obiective turistice vizitate cu barca

Cazanele Mari au lungime de 3,8km (între km fluvial 973,8 și km 970) și sunt străjuite de vârful Ciucaru Mare (318m). Adâncimea apei ajunge până la 80 m.

Cazanele Mici au o lungime de 3,6km și sunt străjuite de vârful Ciucarul Mic. Cursul de apă al fluviului este mărginit de pereți de stâncă, apa având adâncime de până la 100m.

Plimbări cu barca pe Dunăre în zona Cazanelor

Orașul Orșova, unde se găsește și portul vaporașelor turistice se află pe dealurile ce mărginesc Golful Cernei. Așezarea a fost strămutată în perioada comunistă cu ocazia construirii Barajului Porțile de Fier. În urma formării lacului de acumulare au fost strămutate 7 localităţi de pe malul sârbesc şi 10 localităţi de pe malul românesc (Orşova, Ada-Kaleh, Ogradena, Vârciorova, Tisoviţa, Plavişeviţa etc.).

Orașul Orșova, pe malul fluviului Dunărea

Durata excursiei (dus/întors) dacă porniți din portul Orșova și mergeți până în Golful Mraconia este de 3 ore.

Portul turistic din orașul Orșova

Îmbarcarea pe vaporaș se face fie din oraș fie din zona numită Insula Orșovei.

La nici 2km de la pornire vom trece pe deasura insulei Ada Kaleh. Aceasta insulă a fost mult disputată de Imperiul Habsburgic și Imperiul Otoman. În acest sens, austriecii au construit în Insula Ada Kaleh o fortificaţie de tip Vauban, dar insula a revenit Imperiului otoman şi aici s-a stabilit o comunitate turcească. După primul război mondial, statutul acestei populaţii era neclar.

În 1923, reprezentanţii comunităţii turceşti au cerut ca insula să facă parte din statul român.

Orașul Orova – plimbări cu barca pe Dunăre[

Tot scufundată în apele Dunării se găsește și vatra vechiului oraș Orșova.

Din vaporaș, în departare se poate vedea „gura Cernei”, locul unde se varsă Cerna în fluviul Dunărea. Putem repera de asemenea locul unde se găsește portul Orșova.

În depărtare se vede portul industrial al orașului Orșova

Cum înaintăm pe Dunăre în amonte, se fac văzute satele de pe malul sârbesc.

Plimbări cu vaporașul pe Dunăre în Parcul Natural Porțile de Fier

Urmează un răstimp de circa 40 minute în care vaporașul înaintează pe Dunăre iar noi putem să ne bucurăm de priveliștea celor două maluri ale fluviului.

Ambarcatiuni turistice in Cazanele Dunarii[

La intrarea vaporului în Cazanele Mici, pe malul sârbesc poate fi văzută placa Tabula Traiana.

Placa Tabula Traiana – Cazanele Dunării

Tabula Traiana a fost dedicată împăratului roman Traian în anul 103 d. Hr. când s-au încheiat lucrările drumului roman de pe malul drept al Dunării. Construirea drumului de-a lungul fluviului a început in anii 33-34 d. Hr.

Drumul roman care trebuia să ajute la cucerirea Daciei într-un ritm mai alert era atât de îngust încât carele abia puteau trece într-un singur șir. Cea mai mare parte a drumului roman este astăzi scufundat în apa barajului.

Tabula Traiana – dedicată împăratului roman Traian în anul 103 d. Hr.

Pe inscripția cioplită în stâncă scrie: „Împăratul Cezar, fiul divinului Nerva, Nerva Traianus Augustus Germanicus, mare pontif, învestit cu puterea de tribun a patra oară, tată al patriei, consul a treia oară, a tăiat muntele și-a făcut acest drum de-a lungul fluviului”

La scurt timp după Tabula Traiana ajungem la cel mai cunoscut și mai căutat obiectiv turistic din Clisura Dunării: Statuia lui Decebal.

Chipul lui Decebal este cea mai înaltă sculptură în stâncă din Europa.

Înaltă de 40,45m și lată de 25m, este a șasea statuie ca înălțime din lume. De pe vapor sau din Clisura Dunării Statuia lui Decebal impresionează prin dimensiunile ei. La această lucrare au participat 12 alpiniști – sculptori conduși de sculptorul român Florin Cotarcea, originar din Orșova.[

Sculptura în piatră s-a realizat în zece ani în perioada 1994 – 2004. A costat 1 milion de dolari și a fost finanțată de omul de afaceri și istoricul Ioan Drăgan. La sculptură se poate ajunge doar pe apă.

Ea poate fi admirată și de pe podul rutier al drumului DN 57 care trece prin proximitatea statuii. Sculptura Chipului lui Decebal s-a dorit a fi o replică la Tabula Traiana aflată pe malul opus al Dunării.

Chipul lui Decebal – cea mai înaltă sculptură în stâncă din Europa

Înaintând cu vaporașul, la doar 500m de cele două obiective, în același golf Mraconia se găsește Mănăstirea Mraconia cunoscută și sub numele de Mănăstirea de sub apă.

Mănăstirea Mraconia – Defileul Dunării

Fundațiile vechii biserici (în formă de trifoi cu patru foi) pot fi vazute în apă doar când nivelul Dunării este foarte scăzut. Noua biserică a Mănăstirii de maici Mraconia a fost ridicată între anii 1993 și 2000. Așezământul bisericesc fost atestat documentar în anul 1453.

După mănăstire malurile abrupte și stâncoase domină peisajul. Lărgimea defileului în această zonă este de 150m.

Cazanele Dunării – plimbare cu vaporașul

Continuând călătoria contra curentului Dunărea se lărgește în bazinetul Dubova, pe malul căruia se găsește și localitatea Dubova. Odată cu parcurgerea celor 3,8 km prin Cazanele Mari vaporul face cale întoarsă către Orșova. În total lungimea, traseul are circa 30 km dus/întors. Pentru o astfel de călătorie rezervați-vă cel puțin jumătate de zi.

Pentru cei care preferă plimbarea cu mașina sau bicicleta puteți parcurge drumul național DN 57, drum care merge în paralel cu Dunărea de la Moldova Nouă la Orșova. O alternativă care ține mai multe zile, dar poate fi cea mai interesantă este parcurgerea Dunării de la Baziaș (sau Moldova Nouă) la Orșova cu caiacul.

Sfaturi utile pentru călătoria cu barca:

  • încercați să aflați traseul vaporașului cu care doriți să faceți vizita înainte de a cumpăra biletul. Sunt multe ambarcațiuni care nu intră mult în zona Cazanelor. În această situație, ca și turist, aveți de pierdut deoarece exact această zonă este cea mai spectaculoasă.
  • stabiliți cu căpitanul ambarcațiunii să oprească la punctele de atracție de pe parcurs.
  • documentați-vă despre obiectivele care urmează să le vedeți sau luați o broșură cu voi. Pe vaporașe informațiile primite despre obiectivele turistice sunt foarte puține.

Pentru plimbările cu barca mai există alternativa luării vaporașului din golful Mraconia, de lângă Chipul lui Decebal.

Îmbarcare pentru plimbări în Cazanele Dunării

Dacă tot sunteți în zonă vă sugerăm să mergeți să vedeți hidrocentrala de la Porțile de fier dar și Muzeul amenajat în incinta hidrocentralei.

Sistemul Hidroenergetic şi de Navigaţie Porţile de Fier I a fost inaugurat la 16 mai 1972.

Hidrocentrala de la Portile de Fier

Această construcţie este simetrică are două centrale hidroelectrice despărţite de barajul deversor. Acesta are o lungime de 441 m şi 14 guri deversoare, înălţimea barajului fiind de 74 m. Lacul de acumulare format are peste 2 miliarde de metri cubi de apă şi o lungime de 120 km.

Trecerea vapoarelor se face prin cele două ecluze construite simetric faţă de axul barajului. Sistemul de ecluzare este în două trepte după principiul vaselor comunicante (diferenţa de nivel a apei este de 30 m).

Deși nu se găsește pe rutele turistice foarte cunoscute din Romania această regiune are un potențial peisagistic foarte mare. Vă recomandăm să vă convingeți singuri. Prima oară va fi mai greu, după care cu siguranță veți reveni de bună voie.