Mohammad Murad, un tânăr care a venit în România din Liban acum 38 de ani ca să devină medic, este astăzi unul din antreprenorii de succes din turismul românesc. Chiar președintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc – FPTR.

Și el și frații lui, Ahmed și Hassan, odată cu venirea în România au desfășurat afaceri profitabile gestionând cu succes afaceri din domeniul producției de conserve din carne (Glina), prelucrării și conservării legumelor și fructelor și semipraparatelor congelate din carne (Valahia 2002), fabricării condimentelor (Sima Prod), prelucrării și conservării legumelor și fructelor (Roman Investment), rețeau de restaurante de tip fast-food Spring Time, din domeniul construcțiilor (Triumf Construct), din domeniul hotelier și serviciilor turistice: lanțul hotelier Phoenicia Grand Hotel, Hotel Lido București, hotelurile Panoramic, Amfiteatru, Belvedere (Neptun Olimp), Majestic (Mamaia, Olimp și Jupiter), Perla (Mamaia), Fprum (Costinești), Hebe (Sângeorz Băi).

Fără drept de apel, Mohammad Murad este, probabil, unul dintre cei mai de succes oameni de afaceri din domeniul turismului din România, toate afacerile demarate în acest domeniu fiind de top și cu mare relevanță pentru turismul românesc, comparabil ca performanțe cu cele mai importante entități turistice din afară.

Cum au început afacerile lui Mohammad Murad în România.

În 1983, la vârsta de 17 ani, a venit în România să studieze medicina. Primii trei ani i-a făcut la Iași, transferându-se apoi la București, unde era student și unul dintre frații lui. A terminat facultatea în 1988, începându-și rezidențiatul ca medic neurolog la spitalul Colentina, unde l-a prins și Revoluția.

Articolul continuă mai jos. Îți place?

Urmărește Colțișor de România și pe facebook

În afaceri a decis să intre în 1991, considerând că ve­niturile câștigate ca medic sunt prea mici. Nu ascunde faptul că după Revoluție mama unui pacient pe care l-a operat i-a oferit șpagă. A refuzat și a fost certat de colegii săi. I-au spus că dă impresia că operația nu a decurs bine.

A devenit an­trepre­nor cu acte în regulă în 1992, odată cu deschiderea primului restaurant al lanțului Spring­time, după un model de business împrumutat tot din Liban.

Familia lui Mohammad Murad

Mohammad Murad are două fete, Laial (20 de ani) și Mirna (17 ani). Fata cea mare studiază turismul la ASE București, după ce a început studiile cu un an de facultate în Marea Britanie, acolo unde se va duce să facă și masteratul. Fiica cea mică va fi „meditată“ întâi de tată.

„Anul ăsta, are curs cu mine, să învețe ce e turismul și cum se face o afacere“, explică Murad. Și nu trebuie să se grăbească, pentru că până la pregătirea fetelor sale pentru business mai are de renovat câteva hoteluri.

Investitor în turism

Investiția destul de recentă în redeschiderea Hotelului Lido (clasificat la patru stele plus), îi aparține omului de afaceri de origine libaneză Mohammad Murad, unul dintre cei mai mari jucători din indus­tria locală a turismului, care deține, cumulat, peste 2.300 de camere în 20 de hoteluri. Aces­­ta a încheiat un contract de în­chiriere pe 15 ani, cu drept de cum­părare, cu moștenitorii fostului proprietar, doctorul Constantin Angelescu, demnitar ro­mân în perioada in­­ter­­be­­li­­că și primul ambasador în Sta­­tele Unite al României Mari.

Inaugurat în 1930, hotelul a fost administrat în anii ’90 de frații Viorel, Constantin și George Pă­­u­­nescu. În 2010, moștenitorii doctorului Angelescu l-au câștigat în instanță, iar clădirea a stat cu la­­că­­tul pe ușă până când au găsit pe ci­neva să o reno­­ve­­ze. Proiectul de renovare a hotelului s-a dovedit a fi unul de suflet pentru Mohammad Murad. Care suntem siguri că va face din el un hotel de referință îm România și în Europa.

Hotel Lido – un proiect de suflet pentru Mohammad Murad

Acum administrează afacerea și spune că a îmbinat modernul cu clasicul, personalizând fiecare spa­­­­țiu. A redus de la 125 la 115 numărul camerelor, a înlocuit toate instalațiile vechi cu unele mo­­derne, iar pentru a da impresia întoarcerii în pe­­ri­­oa­­da inter­­belică, a păs­trat fațada și casa liftului, care amin­­­­tesc de aerul Micului Pa­­ris.

Numai că renovarea hotelului Lido nu este unica po­­ves­­te de acest fel din cei peste 20 de ani de ex­­pe­­riență ai lui Murad în industria ospitalității.

3 perle turistice la malul Mării negre – altă poveste de succes a lui Mohammad Murad din domeniul ospitalității

În 1996, Mohammad Murad a cumpărat un pachet de 51% din acțiunile hotelurilor Perla, Majestic și Select, în urma di­­vi­­­zării societății Mamaia SA. Odată intrat în posesia actelor, a început și mo­dernizarea celor trei hoteluri.

Primul pe lista renovărilor a fost Majestic, în perioada 1998-1999, urmat de Perla, între 2000 și 2001, cele două hoteluri reprezentând biletul de intrare al lui Murad în industria hotelieră. În 2002, a început să se extindă către zona de sud a litora­lului, mai întâi prin pachetul majoritar al hotelului Transilvania din Olimp, iar apoi prin prelua­rea ho­telului Cozia din Jupiter, pe care a început să le ope­­reze sub brandul Majestic, odată ce le-a renovat și dotat cu mobilier și instalații moderne.

Bufetul suedez

Toată lumea recunoaște că produsele turistice inovative sunt elemente care pot da o atractivitate deosebită activității de turism. Mohammad Murad, odată intrat în acest business, este ”tăticul” bufetului suedez în hotelurile din România. Murad a decis să introducă un serviciu pe care restaurantele românești de la malul Mării Negre nu-l aveau: bufetul suedez la micul dejun. Testul a avut loc în sezonul din 1998, la Perla, după ce di­rec­torul de atunci al hotelului respinsese ideea, avertizându-l că, astfel, riscă falimentul.

Pasul următor a fost sistemul all inclusive pe care Murad avea să parieze în perioada imediat următoare, ulterior a trecut la faza cea mai complexă a proiectelor sale care au surprins România: dezvoltarea de resort-uri noi.

Imperiul Phoenicia

După anii 2000, cele mai multe investiții făcute de Mohammad Murad au fost orientate nu doar către industria hotelieră, ci și către zona imobiliară, care începuse să dea ușoare semne de încălzire. În 2002, Murad a în­­ființat compania Triumf Construct, după ce îna­­inte cu doi ani demarase deja construcția de lo­­cuințe din zona Șisești, în nordul Capitalei. Atunci a lansat și campania de marketing „Case pe pă­­mânt cu plata pe lună“.

Însă, odată cu creșterea pieței imobiliare, Murad a speculat oportunitatea de a se dezvolta inclusiv în zona litoralului, astfel că, în perioada 2002-2003, a făcut și primele apartamente turistice de pe malul Mării Negre, situate în complexul Coral Beach din zona Năvodari–Mamaia Nord.

Investiție în complex de apartamente turistice

În 2004, un an mai târziu, Murad finaliza în aceeași zonă un nou complex de apartamente turistice, Summer Land. Tot în 2005 a fost anul în care și-a direcționat aface­rile din industria hotelieră și către București, unde a inaugurat Phoenicia Grand Hotel, din apro­pierea aeroportului Băneasa, în nordul Capitalei, urmat, în 2009, de Phoenicia Aparthotel, în zona rezidențială Băneasa.

Succesul de la București a fost replicat pe litoral, tot în zona Năvodari, unde urma să constru­­ias­­că un nou imobil de locuințe turistice. A venit însă criza din 2008, iar planurile i-au fost date pes­­te cap. S-a gândit ce va face cu el și a decis în final să-l transforme în hotel de patru stele. Astfel a apărut Phoenicia Holiday Resort, care avea 420 de apartamente.

Phoencia s-a extins

În decursul timpului, complexul hotelier Phoenicia de pe litoral a fost extins cu noi construcții:

  • Phoenicia Luxury (2014)
  • Phoenicia Royal (2017),
  • Phoenicia Boutique Hotel.

Proiectele din sudul litoralului nu au fost nici ele abandonate. Complexul Amfiteatru – Panora­­mic – Belvedere din Olimp, cumpărat în 2016 de la omul de afaceri Josef Goschy, va intra în scurt timp în lucrări de renovare și va fi reintrodus în cir­­cuitul turistic în iunie 2020 (dacă se deschide turismul până atunci din cauza panedemiei de coronavirus), la o clasificare de patru stele și cu o capacitate de 1.500 de locuri de cazare, o investiție estimată la circa 15 milioa­­ne de euro.

Croitorașul cel rapid

Chiar dacă turismul este principala sursă de venit a businessurilor lui Mohammad Murad, care în anul 2019 au depășit 150 de milioane de euro, omul de afaceri și-a înce­put cariera antreprenorială în alt domeniu. Omul de afaceri are doi frați și șase surori, iar tatăl său avea la Beirut o fabrică de confecții.

Mohammad Murad s-a implicat în businessul tatălui încă de la vârsta de 13 ani. Doi ani mai târ­ziu, la Beirut, a câștigat titlul de cel mai rapid cro­i­tor.

„Am terminat o pereche de pantaloni, de la luatul măsurii până când i-am călcat, în 11 minute și 46 de secunde“, povestește Murad, care se simte în stare și acum să facă același lucru, însă crede că timpul pentru finalizarea lucrării ar fi cel puțin dublu.