Există o minunăție de cale ferată în România, căreia. autoritățile îi puseseră gând rău în 2019. S-o închidă și, implicit s-o scoată din Mersul trenurilor CFR.

Secția Oravița – Anina (M925), prima linie montană de pe teritoriul țării noastre și a cincea linie de tren de pe teritoriul actual al României, a fost la un pas de închidere în mai multe rânduri, iar garniturile ar fi urmat să circule doar în weekend sau pe bază de precomandă, din partea a cel puțin 30 de doritori. Dumnezeu le-a dat gândul cel bun autorităților naționale – Ministerului Transporturilor – după ce CFR Călători pusese gând rău acestei căi ferate cu o istorie atât de frumoasă.

Oamenii cu mare drag de Banatul Montan, pentru care această veche linie de cale ferată este nu numai cea mai veche linie de cale ferată montană din România – a fost deschisă traficului de mărfuri inițial și apoi traficului de călători – este una din marile atracții turistice, au făcut demersurile necesare și au salvat-o. Au ținut-o în funcțiune. Linia funcționează dar nu se știe până când.

Un singur tren pe sens circulă pe cei 33 km de cale ferată, sunt șase opriri, călătoria durează două ore. În trecut erau trei trenuri pe sens în fiecare zi.

Așa că dacă aveți drum prin zonă, vă invit să nu ratați această minunată comoară căreia și noi i-am dedicat acest articol din COLȚIȘOR DE ROMÂNIA (www.coltisorderomania.ro).

Construită de administrația Imperiului habsburgic, calea ferată Oravița – Anina este cea mai veche linie de cale ferată montană de pe actualul teritoriu al României. A fost construită inițial ca și cale ferată pentru transportul de mărfuri (în 1863), devenind ulterior cale ferată pentru transportul de călători.

Are 33 de km, a fost deschisă în 1863 și este supranumită ”Semmering-ul bănățean” după numele primei linii montane adevărată din Europa, Semmering Bahn, deschisă în 1854 în Austria și aflată încă în funcțiune.

Linia Oravița – Anina este inclusă în Lista Monumentelor Istorice (2015) și reprezintă una dintre bijuteriile tehnice și arhitecturale din Europa de sud-est. Calea ferată Oravița – Anina este totodată și unul din cele mai importante puncte de atracție turistică din Banat.

Cu o diferenţă de nivel de 340 m, o pantă de înclinare de 20‰ şi curbe cu raze strânse (114 m), Calea ferată ocolește Munții Aninei prin Valea Jitinului peste care este și cel mai grandios viaduct, Viaductul Jitin, înalt de 35 m și lung de 230 m, având cinci deschideri.

Această linie de cale ferată are 14 tuneluri, 10 viaducte și tăieturi în munte pe o lungime de 21 de kilometri de drum prin munte.