Reședința județului Caraș Severin, Reșița, este gazda unui muzeu al locomotivelor cu abur. Este de fapt unicul astfel de muzeu din țară, fiind amplasat în aer liber și având ca exponate 16 tipuri de locomotive făcute de-a lungul timpului în uzinele orașului.
Printre exponate poate fi văzută și prima locomotivă construită acolo, în 1872.
Pentru a putea admira locomotivele nu se percepe nicio taxă vizitatorilor.
Muzeul a fost înființat în anul 1972 iar din anul 2004 se află pe Lista Monumentelor Istorice. Muzeul a fost amenajat la aniversarea unui secol de fabricare a locomotivelor cu abur la Reşiţa, prin eforturile inginerului Mircea Popa . În prezent are expuse un număr de 16 locomotive din diferite secole, dintre care 14 au fost fabricate la Reșița, iar două în alte părți.
Cea mai importantă piesă este locomotiva Resicza, cea care întâmpină vizitatorii la intrarea în parc. Aceasta face parte dintr-o serie de 3 locomotive construite aici in anul 1872 după un prototip construit la Viena, destinat rutei montane Reșița-Secu.
Vedeta muzeului reşiţean este, fără îndoială, locomotiva Resicza. Este prima locomotivă cu abur construită în spaţiul est european, la Reşiţa, în 1872, după modelul locomotivei Szekul, care fost proiectată de către John Haswell şi adusă la Reşiţa în 1871, unde a fost pusă în circulaţie cu numărul 1. Resicza a fost în serviciu cu numărul de circulaţie 2, între 1872 şi 1937. Avea o greutate, în stare goală, de 9,05t, iar greutatea de serviciu era de 11,5t. Diametru roţilor este de 711mm, iar forţa de 1.125 kg. Avea doi cilindri şi funcţiona cu cărbune, iar ecartamentul era de 948 mm.Lungimea locomotivei este 4,470 m.
„Resicza” este și cea mai veche locomotivă din parc, fiind fabricată în anul 1872, iar cea mai nouă este locomotiva de ecartament îngust CFR 764.001 din anul 1958.
Muzeul Locomotivelor cu Abur din Reșița este o colecție inedită ce ilustrează progresul de aproape un secol al mersului pe șine și cuprinzând locomotive reprezentative pentru evoluția acestei industrii.
Epoca construirii locomotivelor cu abur a luat sfârșit în anul 1964, când începe construcția de locomotive Diesel și mai apoi a celor electrice.
În anul 2016 Muzeul de Locomotive din Reșița a fost pus sub sechestru.[4]